Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

Αποδομώντας το ΦΕΚ για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας

 Σε περίοδο πανδημίας, και με τα μισά σχεδόν σχολεία της χώρας σε καθεστώς «τηλεκπαίδευσης», το Υπουργείο παιδείας προωθεί μια ακόμη -από τις πολλές- αντιδραστικές αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης επιδιώκοντας να δώσει ένα νέο χτύπημα στο δημόσιο σχολείο. Γνωρίζοντας ήδη ότι η προηγούμενη απόπειρα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών συνάντησε τη σφοδρή αντίδραση του κλάδου, και πατώντας πάνω  στο νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης για την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, εξέδωσε στις 20/1/2021 υπουργική απόφαση με την οποία απαιτεί από όλα τα σχολεία να προχωρήσουν τις διαδικασίες της αξιολόγησης. Από τον υπερβάλλοντα ζήλο τους παραβιάζουν το νόμο       που οι ίδιοι έχουν ψηφίσει, ο οποίος προβλέπει ότι της αξιολόγησης προηγείται τουλάχιστον ο προγραμματισμός, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι το μόνο που δεν τους ενδιαφέρει είναι η βελτίωση του παρεχόμενου έργου, όπως υποκριτικά αναφέρεται στην υπουργική απόφαση! Έχουν ήδη γραφεί πάρα πολλά για τους σκοπούς και το ρόλο της αξιολόγησης. Στην παρούσα ανακοίνωση επιχειρούμε, αναλύοντας την ίδια την απόφαση, να παρουσιάσουμε τι ακριβώς προβλέπει για τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία.

Οι εκπαιδευτικοί, λοιπόν, ενταγμένοι σε ομάδες θα σχεδιάζουν - προγραμματίζουν - υλοποιούν και στο τέλος θα αξιολογούν (ΠΡΟΣΟΧΗ! ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΜΕ 1-4) :

Ομάδα 1η

1ος θεματικός άξονας

Ενίσχυση των ήπιων(;) δεξιοτήτων και των ψηφιακών δεξιοτήτων: πώς ακριβώς θα γίνει αυτό στα σχολεία με τους 4-5 (άντε 15-30 στην καλύτερη περίπτωση) Η/Υ για 150- 200 -ή και 300- μαθητές; Ποιος θα πρωτοχρησιμοποιήσει στο εργαστήριο Υπολογιστών και ποιον ακριβώς βαθμό θα βάλει ο εκπαιδευτικός σε αυτό τον άξονα;

Ενίσχυση της κριτικής σκέψης των μαθητών: πολύ καλό για να είναι αληθινό! Όποιος είχε την «τύχη» να εργάζεται σε ΓΕΛ στην προηγούμενη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων γνωρίζει πολύ καλά ότι τράπεζα Θεμάτων και κριτική σκέψη είναι έννοιες διαμετρικά αντίθετες!

Εφαρμογή εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης: σε τι ακριβώς αναφέρεται; Στην περιγραφική αξιολόγηση; Πώς θα την υλοποιήσει ο συνάδελφος που πηγαίνει σε 3-4 σχολεία και έχει 300 μαθητές σε μονόωρα μαθήματα που δεν προλαβαίνει καλά καλά ούτε τα ονόματά τους να μάθει; Και πώς θα γίνει περιγραφική αξιολόγηση στο Λύκειο όταν, σύμφωνα με τους δικούς τους νόμους πάντα, η βαθμολογία θα υπολογισθεί ποσοστιαία στην εισαγωγή στα ΑΕΙ; Πώς δίνεις ποσοστό στην περιγραφή;

Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την υποστήριξη της διδασκαλίας των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων: ο εκπαιδευτικός δηλαδή θα γράφει και τα βιβλία , όπως ακριβώς απαιτείται από όσους διδάσκουν στα ΙΕΚ;

2ος θεματικός άξονας

Υποστήριξη μαθητών με εκπαιδευτικές ανάγκες: ποια είναι η ευθύνη του εκπαιδευτικού και του σχολείου γενικότερα, όταν οι συνάδελφοι/ισσες της ένταξης (αναπληρωτές/ριες οι περισσότεροι) φτάνουν, αν φτάσουν, στα μέσα του Δεκέμβρη και στην καλύτερη περίπτωση μπαλώνουν κενά καθώς τοποθετούνται από 4-5 ώρες σε 3-4 σχολεία;

Εφαρμογή πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης: πώς θα εφαρμοσθεί στις τάξεις των 25-27 μαθητών;

4ος άξονας

Υποστήριξη των ενδιαφερόντων των μαθητών/τριών (σχολικές δραστηριότητες, προγράμματα, όμιλοι κτλ): είναι αρκετή η ανάμνηση της περιόδου 2013-2014, κατά την προηγούμενη δηλαδή απόπειρα εφαρμογής της αξιολόγησης, όπου οι τάξεις είχαν γίνει «κέντρα διερχομένων» καθώς  5 μαθητές/τριες  έφευγαν για πρόβα στο ένα πρόγραμμα, 3 στο άλλο κ.ο.κ.! Χρόνος για μάθημα ανύπαρκτος!

                                   8ος άξονας

Υποστήριξη δράσεων ενημέρωσης συνεργασίας και επιμόρφωσης γονέων: η συνεργασία και η ενημέρωση είναι αυτονόητα και υπαρκτά. Την επιμόρφωση των γονέων πώς ακριβώς θα την κάνει το σχολείο;

2η Ομάδα

9Ος  άξονας

Συλλογικότητα κατά τη λήψη αποφάσεων: με τα στελέχη εκείνα της εκπαίδευσης που θεωρούν το σχολείο τους τσιφλίκι και αποφασίζουν και διατάζουν τι ακριβώς θα γίνει;

Αποτελεσματική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού: Τι ακριβώς εννοεί και πώς θα το κάνει ο εκπαιδευτικός αυτό; Θα κάνει το «χαφιέ» ψάχνοντας  να βρει σε ποιο σχολείο υπάρχει συνάδελφος με 1 ώρα λιγότερη να τον στείλει (ο ίδιος; Με ποια αρμοδιότητα;) στην άλλη άκρη να συμπληρώσει ή μήπως θα αξιοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί στο ρόλο του ανύπαρκτου σχολικού νοσηλευτή, της καθαρίστριας κτλ;

10Ος  άξονας

Κατανομή πόρων: αυτό μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να ακουσθεί! Ποιων  πόρων; Αυτών που δεν επαρκούν ούτε για φωτοτυπικό χαρτί ή μήπως πρέπει οι εκπαιδευτικοί να βγούνε στην αναζήτηση χορηγών;

Εκσυγχρονισμός και εμπλουτισμός των υποδομών: τι ακριβώς θα κάνει ο εκπαιδευτικός; Θα φέρει τα θρανία και τις καρέκλες από το σπίτι του; Θα εξοπλίσει τα εργαστήρια; Θα φτιάξει γυμναστήρια; Ατομική ευθύνη λοιπόν και για τις υποδομές των σχολείων!

3η Ομάδα

12Ος  άξονας

Συμμετοχή σε ενδοσχολικές επιμορφώσεις: Ποιος θα επιμορφώνει ποιον και σε ποιο ωράριο;

13ος άξονας

Συμμετοχή και υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων με τη μορφή της ετεροπαρατήρησης: ο ένας συνάδελφος δηλαδή θα πηγαίνει στην τάξη του άλλου θα παρακολουθεί τη διδασκαλία του και θα τον αξιολογεί!



Και φυσικά αυτά είναι μόνο για τη φετινή χρονιά. Ο νόμος προβλέπει τη συμμετοχή στην αξιολόγηση και των γονέων και του δήμου!

 Κι αφού λοιπόν κάνουν όλα τα παραπάνω και αρκετά ακόμη έρχεται η ώρα του απολογισμού: θα βαθμολογήσουν δηλ. το σχολείο αν τα πήγε καλά, αν μπόρεσε δηλαδή να βρει χρήματα, να αγοράσει υπολογιστές να εγκαταλείψει τα μαθήματα και να ασχολείται με τα προγράμματα και όλα όσα αναφέρθηκαν. Φυσικά, ο απολογισμός θα γίνει με αριθμητικά κριτήρια και με την προσκόμιση των απαιτούμενων παραστατικών (υποστηρίζεις ότι αγόρασες καινούριους υπολογιστές; δείξε τα τιμολόγια∙ Παρακολούθησες το μάθημα του συναδέλφου;  βάλε του βαθμό κλπ). Ο βαθμός, μαζί με το χαρακτηρισμό (μη επαρκής, επαρκής, καλή, εξαιρετική λειτουργία) θα κατατίθεται στην πλατφόρμα του ΙΕΠ στην οποία θα έχουν πρόσβαση τα στελέχη της εκπαίδευσης (στις μικρές κοινωνίες βέβαια όλοι θα γνωρίζουν το βαθμό του κάθε σχολείου!)

Αλλά και πάλι η ιστορία αξιολόγηση δε σταματά εδώ: μετά την αυτοαξιολόγηση από τη σχολική μονάδα έρχεται και η εξωτερική αξιολόγηση από τα ΠΕΚΕΣ. Οι υπεύθυνοι επιστημονικής καθοδήγησης, κάποιοι εκ των οποίων δεν έχουν επισκεφθεί ούτε μια φορά τα σχολεία που «καθοδηγούν» θα βαθμολογήσουν και εκείνοι αριθμητικά τα σχολεία (με 1-10). Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι προσωπικές, επαγγελματικές, ακόμη και πολιτικές,  σχέσεις  επιδρούν σημαντικά στο αποτέλεσμα της αξιολόγησης. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι στο πολύ πρόσφατο παρελθόν πολιτικά πρόσωπα έκαναν παρεμβάσεις μέχρι και για τις μετεγγραφές στα σχολεία.

Είναι λοιπόν φανερό, αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες, ότι η αξιολόγηση θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, σε άριστα και υποβαθμισμένα  σχολεία και στο σταδιακό κλείσιμο των τελευταίων. Είναι επίσης ξεκάθαρο, το έχει άλλωστε διακηρύξει η υπουργός σε όλους τους τόνους, ότι την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα ακολουθήσει και η αξιολόγηση του ίδιου του εκπαιδευτικού. Ο θεσμός του επιθεωρητή, τον οποίο οι παλιότεροι συνάδελφοί μας με αγώνες κατάφεραν να θέσουν σε αχρηστία, φαίνεται να επανακάμπτει. Θα το επιτρέψουμε;;

 

Ως Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση Εκπαιδευτικών ΔΕ σας καλούμε να γυρίσετε την πλάτη στα σχέδια του υπουργείου παιδείας και να συμμετέχετε μαζικά στην  ΑΠΕΡΓΙΑ – ΑΠΟΧΗ από κάθε διαδικασία αξιολόγησης, όπως έχει αποφασίσει  ήδη και η ΟΛΜΕ και η ΑΔΕΔΥ

 

Η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα, προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από το αρμόδια Δικαστήρια (ενδεικτικά: Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Η απεργία - αποχή χρησιμοποιήθηκε από την ΑΔΕΔΥ σε όλο το Δημόσιο με μεγάλη επιτυχία και καθολική συμμετοχή των εργαζομένων.

 

Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση Εκπαιδευτικών ΔΕ ν. Ιωαννίνων