Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Οι Παρεμβάσεις για την σιωπή της ΟΛΜΕ μπροστά στην νέα «πολλαπλή» πρόκληση του υπουργείου.

 Για μια ακόμη φορά η ΟΛΜΕ με ευθύνη της πλειοψηφίας καταλήγει να σιωπά, ακόμη και για μια υπουργική απόφαση όπως αυτή για το πολλαπλό βιβλίο που είναι βέβαιο ότι θα μείνει στην ιστορία της εκπαίδευσης ως μνημείο φαιδρότητας και πρόκλησης για τον κλάδο. Έχουν περάσει τρεις εβδομάδες και οι παρατάξεις των ΔΑΚΕ-ΣΥΝΕΚ-ΠΕΚ κρύφτηκαν κάπου ανάμεσα σε μια διαβούλευση χωρίς τέλος και  στις… νομικές γνωμοδοτήσεις. Με αποτέλεσμα ακόμη και σε μια στιγμή που περισσεύει η αγανάκτηση και η οργή, ο κλάδος να παλεύει χωρίς μια κεντρική κατεύθυνση απόρριψης του νέου συναινετικού τσίρκου που έστησε η κυβέρνηση για την κατάληψη των σχολείων από τους φροντιστηριάρχες. Μια κεντρική κατεύθυνση που θα καλεί τον κλάδο να πει όχι, σε ένα ακόμη βήμα εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης υπερασπίζοντας τον ενιαίο χαρακτήρα των αναλυτικών προγραμμάτων ως θεμελιώδη προϋπόθεση για ισότιμη πρόσβαση στη μόρφωση όλων των μαθητών.

Για την ιστορία, από την πλευρά των Παρεμβάσεων, μπροστά σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, κάναμε τις μέγιστες δυνατές υποχωρήσεις ώστε να διαμορφωθούν δυο συνθετικά κείμενα (απόφαση και σχέδιο πρακτικού) τα οποία υποστηρίξαμε από κοινού με την ΑΣΕ. Ειδικά το κείμενο το κείμενο της απόφασης βασίστηκε σε ανακοίνωση που κατέθεσαν οι ΣΥΝΕΚ. Παρ΄ όλα αυτά, από τις παρατάξεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού υπήρξε αφωνία, η οποία με διάφορα προσχήματα (όπως η νομική γνωμοδότηση) κατέληξε τρεις εβδομάδες μετά να κρατά την ομοσπονδία στην σιωπή. Άλλωστε ΣΥΝΕΚ-ΔΑΚΕ-ΠΕΚ δεν κατέθεσαν και δεν θέλησαν ποτέ να υπάρξει πρόταση για σχέδιο πρακτικού προ τους συλλόγους. Ήθελαν ακόμα μια φορά ο κλάδος να μείνει στην διαμαρτυρία.

Ξεκαθαρίσαμε από την αρχή ότι πέραν του περιεχομένου και των στοχεύσεων που υπηρετεί το πολλαπλό βιβλίο (κατηγοριοποίηση, εμπορευματοποίηση, ιδιωτικοποίηση) στην απάντηση στην συγκεκριμένη εγκύκλιο κρίνονται ζητήματα που έχουν να κάνουν ακόμη και με την υπεράσπιση της αξιοπρέπειας του κλάδου. Κρίνεται η υπεράσπιση του ρόλου και του περιεχομένου της εργασίας μας. Όταν το υπουργείο απαιτεί από τους συλλόγους να επιλέξουν διδακτικά πακέτα σε χρονικό διάστημα που είναι αδύνατο να μελετηθούν… και όταν πολύ περισσότερο καλεί τους εκπαιδευτικούς να τα επιλέξουν για τάξεις και εκπαιδευτικούς που δεν έχουν δει ποτέ, αφού πρόκειται για το έτος 2027-2028, τότε εκτός από την νομιμοποίηση της πολιτικής του, το ΥΠΑΙΘΑ ζητάει από τους εκπαιδευτικούς να βάλουν υπογραφή κάτω από μια πράξη ακύρωσης του ίδιου του ρόλου τους και τελικά αυτογελοιοποίησής τους.

Από την πρώτη στιγμή επίσης κάναμε καθαρό ότι η απάντηση μπροστά σε μια τέτοιου μεγέθους πρόκληση, δεν μπορεί να είναι υπόθεση κάποιου νομικού συμβούλου. Το συνδικαλιστικό κίνημα οφείλει να βάζει μπροστά την πολιτική. Εάν αφήσουμε το ζήτημα μιας τόσο κρίσιμης απάντησης στην «ερμηνεία των νόμων», τότε οδηγούμε μια ιστορική ομοσπονδία επί της ουσίας σε λουκέτο και στην αντικατάσταση των συνδικάτων από δικηγορικά γραφεία. Η επίκληση των νομικών κειμένων και των γνωμοδοτήσεων που από την αρχή επιδίωξαν οι παρατάξεις ΔΑΚΕ-ΣΥΝΕΚ-ΠΕΚ, απαλάσσοντας επί της ουσίας το υπουργείο από αυτό τον άχαρο ρόλο, είχε στόχο για μια ακόμη φορά τον εκφοβισμό του κλάδου. Υπονοούσε ότι η άρνηση επιλογής «εγκυμονεί κινδύνους». Η τρομολαγνεία έχει γίνει το καταφύγιο του κυβερνητικού συνδικαλισμού απέναντι σε κάθε πρόταση κινητοποίησης του κλάδου. Ακόμα και τώρα που το ίδιο το ΦΕΚ προβλέπει την περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης από το σύλλογο διδασκόντων. Και είναι χαρακτηριστικό ότι στις πολλές αποφάσεις συλλόγων άρνησης επιλογής που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα δεν υπήρξε η παραμικρή απειλή από το Υπουργείο. Ο κυβερνητικός συνδικαλισμός των ΔΑΚΕ-ΣΥΝΕΚ-ΠΕΚ έχει μείνει απελπιστικά μόνος. Το δημόσιο σχολείο δεν είναι στρατός. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών δεν είναι να εκτελούν διαταγές «παραπονούμενοι». Πολύ περισσότερο όταν αυτές αποτελούν όχημα για την υπονόμευση της δημόσιας εκπαίδευσης. Όσοι αποφάσισαν τα τελευταία χρόνια να κάνουν οδηγό τις νομικές γνωμοδοτήσεις, σίγουρα επιδιώκουν έναν συνδικαλισμό δεκανίκι της κυβερνητικής πολιτικής και του κράτους που νομοθετεί. Από αυτή την άποψη η  πρωτοβουλία της ΑΣΕ να απευθυνθεί στη νομική σύμβουλο για γνωμοδότηση, η οποία χρησιμοποιήθηκε σαν ένα ακόμη άλλοθι από τις παρατάξεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού,  μετατράπηκε σε συνήγορός τους.

Κόντρα στην αφωνία της Ομοσπονδίας καλούμε τον εκπαιδευτικό κλάδο, τις ΕΛΜΕ και τους συλλόγους διδασκόντων, με αποφάσεις σε κάθε επίπεδο να υψώσουν το ανάστημά τους απέναντι σε μια ακόμη φαιδρή επιχείρηση του υπουργείου, για την νομιμοποίηση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής του. Ήδη οι ΕΛΜΕ και ο μάχιμος κόσμος της εκπαίδευσης στους συλλόγους διδασκόντων, που με εκατοντάδες αποφάσεις υψώνουν το ανάστημα τους για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου αποτελεί μια πρώτη κρίσιμη απάντηση. Να κάνουμε τα πάντα για να διογκωθεί το κύμα των αποφάσεων άρνησης των Συλλόγων.  Η υπεράσπιση της αξιοπρέπειάς μας, η απάντηση στην επιχείρηση ευτελισμού του παιδαγωγικού μας ρόλου πρέπει να λάβει την απάντηση που αξίζει.

Βασίλης Πετράκης, Βίκυ Βασιλάτου (μέλη των ΑΠΣΚ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ)




Πέμπτη 18 Ιουνίου 2026

Πολλαπλό βιβλίο και πολλαπλές πτυχές της κατηγοριοποίησης των σχολείων

Εδώ και λίγες ημέρες τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έχουν κατακλυστεί από συνεχείς αναρτήσεις ενώ στα σχολεία καταφθάνουν απανωτά email μέσω των οποίων οι διάφοροι εκδοτικοί οίκοι διαφημίζουν τα προϊόντα τους, τα νέα βιβλία, στους υποψήφιους πελάτες (σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές). Οι ίδιοι οι εκδοτικοί οίκοι καλούν την εκπαιδευτική κοινότητα σε διαδικτυακές ενημερώσεις προκειμένου να παρουσιάσουν/προωθήσουν τα δικά τους βιβλία. Το ένα είναι καλύτερο, το άλλο είναι πληρέστερο και το τρίτο ελκυστικότερο γράφουν ανώνυμα εκπαιδευτικοί (;) που πρόλαβαν μέσα σε ένα μήνα και μελέτησαν δεκάδες βιβλία και κατέληξαν στο επιθυμητό (για ποιον άραγε;) συμπέρασμα. Εκείνο όμως που φαίνεται να γίνεται άμεσα αντιληπτό τόσο από την ποιότητα των διδακτικών πακέτων (άλλα απλουστευμένα, άλλα με επιτηδευμένο λεξιλόγιο και περισσότερο προσεγμένα) όσο και από τις επίσημες προτάσεις των συμβούλων- άρα της διοίκησης- οι οποίοι συνιστούν επιλογή με βάση το προφίλ του σχολείου είναι ο ρόλος του λεγόμενου πολλαπλού βιβλίου στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Ας δούμε αναλυτικότερα κάποιες παραμέτρους.
Πολλά διδακτικά πακέτα είναι γραμμένα από εκπαιδευτικούς μεγάλων ιδιωτικών σχολείων ή φροντιστηριακών ομίλων, υπαλλήλους δηλαδή ιδιωτικών επιχειρήσεων. Ποιον/α τελικά υπηρετεί αυτή η συγγραφή;  
Τι αντίκτυπο θα έχει στην κοινή γνώμη - τους γονείς και τους μαθητές - η επιλογή ενός απλούστερου εγχειριδίου από το χ σχολείο; Τι μήνυμα περνάει για το γνωστικό επίπεδο των τωρινών αλλά και των επόμενων μαθητών του συγκεκριμένου σχολείου; 
Τι θα συμβεί αν θέματα των πανελληνίων εξετάσεων αντληθούν από το χ ή το ψ εγχειρίδιο; Ήδη την επόμενη των εξετάσεων εκδοτικοί οίκοι πανηγυρίζουν για την επιτυχία τους να συμπεριλάβουν το τάδε θέμα στο βοήθημά τους. Ας σκεφτούμε τι θα γίνει αν αυτή η αντιπαράθεση πια μεταφερθεί γύρω από το σχολικό εγχειρίδιο.
Τι θα γίνει με εκείνα τα θέματα που προσεγγίζονται διαφορετικά από το κάθε εγχειρίδιο; Ποια απάντηση θα γίνει αποδεκτή στις ερωτήσεις της τράπεζας θεμάτων, η οποία και προφανώς δεν πρόκειται να καταργηθεί ή στις αποδεκτές απαντήσεις από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων; 
Και ποιος θα έχει την ευθύνη για την επιλογή του «σωστού» ή μη βιβλίου; Μα φυσικά ο/η εκπαιδευτικός και το σχολείο. 
Κι όλα αυτά κάτω από την πίεση της άμεσης και βεβιασμένης επιλογής χωρίς να έχει προλάβει ο/η εκπαιδευτικός να δει, πόσο μάλλον να μελετήσει όλα αυτά τα διδακτικά πακέτα κάποια εκ των οποίων από μια πρόχειρη και βιαστική ματιά φαίνεται να περιέχουν από λάθη μέχρι ρατσιστικά σχόλια.
Το πολλαπλό βιβλίο θα είχε ίσως αξία αν ήταν αρχικά πραγματικά πολλαπλό, αν έφταναν δηλαδή στους μαθητές όλα τα διδακτικά πακέτα και οι εκπαιδευτικοί διάλεγαν κάθε φορά από ποιο εγχειρίδιο θέλουν να διδάξουν και τι. Θα είχε αξία αν τα εγχειρίδια ήταν ισότιμα - όσο βέβαια μπορεί να ειπωθεί κάτι τέτοιο για τα βιβλία και κυρίως αν παρουσίαζαν όλες τις ισχύουσες επιστημονικές απόψεις για ένα θέμα. Θα είχε πραγματική αξία αν δεν ήταν ενταγμένο σ’ ένα σχολείο εξετασιοκεντρικό που η Τράπεζα Θεμάτων και οι πανελλήνιες εξετάσεις κρέμονται πάνω από τα κεφάλια μαθητών και εκπαιδευτικών. Σήμερα ωστόσο το μόνο που μπορεί να υπηρετήσει είναι να συντελέσει στην αυτονομία της σχολικής μονάδας, στην κατηγοριοποίησή της και στη σταδιακή της ιδωτικοποίηση. Αλήθεια οι εκδοτικοί οίκοι θα δίνουν και χορηγίες - bonus στα σχολεία που επιλέγουν τα βιβλία τους; 



Τετάρτη 13 Μαΐου 2026

Για τα αποτελέσματα των εκλογών της ΕΛΜΕ μας

 

Η Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση εκπαιδευτικών ΔΕ ν. Ιωαννίνων χαιρετίζει συντροφικά καθέναν και καθεμία που στις εκλογές της Τετάρτης 6/5/2026 έκανε τη δύσκολη επιλογή να στηρίξει τον αγώνα μας. Σε μια εποχή απάθειας, απόσυρσης και συμβιβασμού, η παράταξή μας προσπάθησε να δώσει ένα σαφές αγωνιστικό πρόταγμα εναλλακτικής λύσης: μέσα από τις τοποθετήσεις μας στις συνελεύσεις, την έκδοση της εφημερίδας μας, την προσπάθεια στήριξης των νεοδιόριστων, τη συμμετοχή στην ίδρυση και στήριξη της πρωτοβουλίας ενάντια στις συνδικαλιστικές διώξεις και τον συνεχή αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση και τα πειθαρχικά, διατυπώσαμε μια συγκεκριμένη κριτική και προσπαθήσαμε να ξεκινήσουμε έναν αγώνα απέναντι στην επιχειρούμενη αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης. Προσπαθήσαμε παράλληλα, δυστυχώς μάταια, να επαναφέρουμε το σωματείο στο προσκήνιο των αγώνων μας και υποστηρίξαμε με όλες μας τις δυνάμεις ένα σχέδιο για το «από τα κάτω» ξεπέρασμα της παρακμής του κινήματος των εργαζομένων στην Εκπαίδευση.

Είναι γεγονός ότι είχαμε να ανταγωνιστούμε τόσο τις δικές μας -αρκετές είναι αλήθεια- αδυναμίες όσο και συνδικαλιστικές τακτικές και μεθόδους που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια υιοθετήθηκαν και από παρατάξεις που δεν αυτοκατατάσσονται στον κυβερνητικό συνδικαλισμό. Είδαμε λοιπόν ένα προεκλογικό θέατρο από υποψηφίους/ες που έφτανε μέχρι και τη συνοδεία των ψηφοφόρων ως την κάλπη μήπως τυχόν και λαθέψουν! Κι αν βέβαια μιλήσουμε για τις προηγούμενες μέρες κυβερνητικός και κομματικός συνδικαλισμός πίεζε και σχεδόν απαιτούσε από τους/τις ψηφοφόρους να «δώσουν τον λόγο τους» ή να μπουν στο ψηφοδέλτιο. Μέχρι και στελέχη εκπαίδευσης επιστρατεύτηκαν που δήθεν χαριτολογώντας αλλά στην πράξη κάνοντας κατάχρηση της εξουσίας της θέσης τους, προέτρεπαν να υπερψηφιστεί ο χ ή ο ψ υποψήφιος.

Το αποτέλεσμα της εκλογικής αναμέτρησης της Τετάρτης είναι κάθε άλλο παρά ελπιδοφόρο. Θεωρούμε ότι πρόκειται απλά για μια επανάληψη της προηγούμενης κατάστασης, κατάστασης αδράνειας, διεκπεραιωτικού ρόλου και δημοσίων σχέσεων. Θα φτάσουμε πάλι σε 2 χρόνια να αλληλοσυγχαίρονται τα μέλη του ΔΣ για το πόσα καλά συνεργάστηκαν μεταξύ τους (και από τις 4 παρατάξεις που συμμετέχουν στο ΔΣ), να επαινούν όλοι μαζί τον εαυτό τους για το πόσο καλά έκαναν τη δουλειά τους και στα σχολεία η καθημερινότητα να γίνεται αφόρητη, οι συνάδελφοι να φορτώνονται υπερωρίες και οι αξιολογητές να «αλωνίζουν».

Ακριβώς γι’ αυτό ως Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση, καλούμε αυτό το πολύτιμο δυναμικό συναδέλφων/ισσών που μας στήριξε στις εκλογές αλλά κι όλους/ες που αντιλαμβάνονται την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η εκπαίδευση αλλά και το σωματείο να κάνει το αναγκαίο βήμα και να συσπειρωθούν γύρω από την παράταξή μας. Είναι βέβαιο πως μόλις το βήμα αυτό γίνει θαρρετά από μια σημαντική μερίδα συναδέλφων/ισσών θα ακολουθήσουν πολύ περισσότεροι/ες. Εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε τα πάντα για να ενισχύσουμε αυτήν την πορεία. Με εμπιστοσύνη στη δύναμη του συλλογικού αγώνα, με συνεχή προσπάθεια για ενεργοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας του σωματείου π.χ. Γενικές Συνελεύσεις, Επιτροπές Αγώνα, με απέραντη απέχθεια για τις καριέρες που χτίζονται στην πλάτη του συνδικαλισμού, με σταθερή θέση μη διεκδίκησης θέσεων στελεχών, με την πεποίθηση ότι οι αλυσίδες της απάθειας και της μοιρολατρίας θα αποδειχτούν χάρτινες με την πρώτη κίνηση των συναδέλφων/ισσών προς την αγωνιστική συμμετοχή, θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για μια «Εκπαίδευση για τον Λαό, όχι για τις Αγορές».

 


 

Κυριακή 3 Μαΐου 2026

Ψηφοδέλτιο ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ για τις εκλογές της 6/5

Ενωτική Αριστερή ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΕ ν. Ιωαννίνων

 

Υποψήφιοι/ες για ΔΣ ΕΛΜΕ και συνέδριο ΟΛΜΕ

 

 

1. Aναγνωστοπούλου Αρετή, ΠΕ02.50, Μουσικό Γ/σιο-Λύκειο

 

2. Γεωργάκη Χρυσούλα , ΠΕ02, 1ο Γ/σιο Ανατολής

 

3. Ζερβού Έλενα, ΠΕ02, Μουσικό Γ/σιο-Λύκειο

 

4. Ιωάννου Βάσω, ΠΕ02, 8ο Λύκειο

 

5. Καλύβα Τίνα, ΠΕ04.02.50, 1ο Γ/σιο - 4ο Γ/σιο

 

6. Παπαθανάσης Λευτέρης , ΠΕ04.02, 7ο Λύκειο

 

7. Παπαστεφάνου Βασιλική, ΠΕ02, 11ο Γ/σιο-Μουσικό Γ/σιο-Λύκειο

 

8. Τσώλης Θοδωρής, ΠΕ04.02, 4ο Λύκειο






Τετάρτη 11 Μαρτίου 2026

Δελτίο τύπου για την εκδήλωση της 8/3.

H Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση εκπαιδευτικών ΔΕ ν. Ιωαννίνων ευχαριστεί θερμά όλους όσους συμμετείχαν στην εκδήλωση μνήμης και τιμής για τη συντρόφισσά μας Αλέκα Μαντζούτσου. Μέσα σε ένα βαθιά συγκινητικό κλίμα σύντροφοι/ισσες, συναγωνιστές/ιστριες που βάδισαν τον ίδιο ή και διαφορετικό δρόμο με την Αλέκα στον κοινό αγώνα για την κοινωνική αλλαγή, συνάδελφοι/ισσες που βίωσαν την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη της, φίλοι και φίλες από τα νεανικά της, ακόμη, χρόνια που ένιωσαν τη ζεστασιά και την τρυφερότητα της προσωπικότητάς της, μαθητές που γνώρισαν στο πρόσωπό της μια δασκάλα, έμπνευση και στήριγμα ακόμη και στις προσωπικές τους δυσκολίες, συμπαίκτες/τριες στο αγαπημένο της πνευματικό παιχνίδι Μπριτζ, γείτονες και γειτόνισσές της την αποχαιρέτησαν ξετυλίγοντας πτυχές του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς της.

Αυτή η γυναίκα που δε δίσταζε να συγκρουστεί ακόμη και με τους/τις φίλους/ες της, τους συναγωνιστές και συναγωνίστριές της , προκειμένου να υπερασπιστεί το δίκιο, που δεν έκανε πίσω όταν υποστήριζε τον/την συνάδελφο/ισσα, που αγωνιζόταν ενάντια σε κάθε κακοποίηση θα λείψει απ όλους /ες μας.

Δίνουμε όμως μια υπόσχεση στην Αλέκα: θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για έναν κόσμο διαφορετικό, έναν κόσμο που δε θα υφίσταται η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο! Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για την δικαίωση των θυμάτων των Τεμπών! Θα συνεχίσουμε αταλάντευτα στο πλευρό του αγωνιζόμενου λαού της Παλαιστίνης με στόχο και όραμα την ειρήνη και την κοινωνική δικαιοσύνη!

ΚΑΙ ΝΑΙ, ΘΑ ΤΟΝ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ !




Τετάρτη 4 Μαρτίου 2026

Παρέμβαση ΕΚΤΟΣ ΤΑΞΗΣ, τεύχος φλεβάρη 2026

 Κυκλοφορεί το τεύχος Φλεβάρη 2026 του Ενημερωτικού δελτίου της Ενωτικής Αριστερής Παρέμβασης Εκπαιδευτικών ΔΕ ν. Ιωαννίνων, «Παρέμβαση ΕΚΤΟΣ ΤΑΞΗΣ».



Μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ


Κυριακή 1 Μαρτίου 2026

Εκδήλωση μνήμης για την Αλέκα Μαντζούτσου

Η Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση Εκπαιδευτικών ΔΕ ν. Ιωαννίνων σας καλεί την Κυριακή 8 του Μάρτη, ημέρα της Γυναίκας, στις 19:00 να θυμηθούμε και να τιμήσουμε μια γυναίκα που έφυγε πρόσφατα από κοντά μας, μια γυναίκα αγωνίστρια και παρούσα σε όλους τους κοινωνικούς αγώνες, τη συντρόφισσα Αλέκα Μαντζούτσου.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον πολιτιστικό χώρο «Σφήνα» (Αραβαντινού 6)