Κυριακή 10 Μαΐου 2020

Σε βλέπω δάσκαλε… μιλάς πολύ...


 Χθες βράδυ σε ένα άσχετο με την εκπαίδευση νομοσχέδιο (συνηθισμένη πια τακτική!) η Υπουργός Παιδείας κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία με την οποία εισάγεται η κάμερα στη σχολική τάξη και το μάθημα θα μεταδίδεται ζωντανά στα σπίτια των απόντων μαθητών!
Είμαστε όλοι/ες εκπαιδευτικοί της τάξης και γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει αυτό πρώτα και κύρια για το μαθητή, την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και για εμάς τους ίδιους!
Ο μαθητής γνωρίζοντας ότι βιντεοσκοπείται δε θα τολμάει να απαντήσει φοβούμενος το λάθος, θα  χάσει όποια μορφή αυτενέργειας μπορεί να είχε, το γέλιο του  είτε θα εξαφανισθεί είτε  θα μετατραπεί σε ένα μόνιμα υποκριτικά χαμόγελο που «γράφει στην κάμερα» και συμφωνεί με τον καθηγητή! Το πείραγμα, η ζωντάνια, ο αυθορμητισμός, και -γιατί όχι;- ακόμη κι ο χαβαλές και  το ανέκδοτο, αλλά και η έξυπνη ερώτηση που πάει τη διδασκαλία ένα βήμα παραπέρα, η ερώτηση κρίσεως που μπορεί και να φέρει το δάσκαλο σε δύσκολη θέση, θα δώσουν τη θέση τους στην απόλυτη υποτέλεια, υποταγή ή στην πλήρη αδιαφορία! Παράλληλα οι μαθητές/ριες θα κινδυνεύουν να δουν τον εαυτό τους σε βιντεάκια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άπειρα σχόλια σε βάρος τους (ακόμη και όταν απέχουν ουσιαστικά από την εκπαιδευτική διαδικασία ) για το πώς κάθονται στην καρέκλα, πώς φτιάχνουν τα μαλλιά τους, τι φοράνε κτλ. Η τροπολογία αυτή, εκτός όλων των άλλων, αποδεικνύει περίτρανα την υποκρισία της πολιτείας που από τη μια μιλάει για bullying στα σχολεία και από την άλλη προωθεί το διαδικτυακό bullying!!!
Παρόμοια θα είναι και η επίδραση στον εκπαιδευτικό. Όχι, δεν είμαστε  τεμπέληδες όπως διαλαλούν τα παπαγαλάκια των ΜΜΕ και φοβόμαστε να δει «η κοινωνία» ότι δε δουλεύουμε!  Όμως έχουμε κάθε δικαίωμα να μην θέλουμε ούτε να διακωμωδηθούμε στο διαδίκτυο (ήδη κυκλοφορούν αρκετά βίντεο από τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης) ούτε και να διδάσκουμε παράλληλα με τους μαθητές μας και την οικογένεια και τους φίλους τους! Ο καθένας/μια από εμάς αποτελεί μια ξεχωριστή προσωπικότητα και ως τέτοια διδάσκει και προσεγγίζει τα παιδιά με το δικό του/της τρόπο. Η διδασκαλία είναι μια ζωντανή, αμφίδρομη διαδικασία, και έτσι  θέλουμε να παραμείνει. Δεν αποτελεί διάλεξη και δε μπαίνει σε καλούπια! Ούτε θέλουμε να βρεθούμε σε αντιδικία με τους γονείς για το πόσες φορές είπε μάθημα ο Κωστάκης και πόσες η Μαρία ή γιατί ο ένας κάθεται στο μπροστινό θρανίο και ο άλλος όχι!
 Συνάδελφοι/ισσες, με τη συγκεκριμένη τροπολογία αυτό για το οποίο γίναμε εκπαιδευτικοί, η ειλικρινής επικοινωνία με τα παιδιά, η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μας όχι απλά παύει να υπάρχει, αλλά κινδυνεύει να μετατραπεί σε εφιάλτη! Είναι σίγουρο ότι η υπουργός θα επικαλεσθεί τις έκτακτες συνθήκες και τον προσωρινό χαρακτήρα της ρύθμισης για να κάμψει τις αντιδράσεις μας. Όμως, γνωρίζουμε πολύ καλά (το είδαμε άλλωστε με την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης) ότι όσο εμείς υποχωρούμε τόσο εκείνη θα επιτίθεται .
Η βιντεοσκόπηση/αναμετάδοση του ζωντανού μαθήματος της σχολικής τάξης δεν πρέπει να περάσει. Δεν αποτελεί άλλο ένα χτύπημα στο δημόσιο σχολείο αλλά καταργεί την όποια εκπαιδευτική διαδικασία υπήρχε.

Η Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση εκπαιδευτικών ν .Ιωαννίνων καλεί:

·         Το ΔΣ της  ΕΛΜΕ Ιωαννίνων να προχωρήσει άμεσα σε Γενική Συνέλευση στο προαύλιο κάποιου σχολείου.
·         Το ΔΣ της ΟΛΜΕ να προχωρήσει άμεσα σε ΑΠΕΡΓΙΑ –ΑΠΟΧΗ των εκπαιδευτικών από κάθε μορφή τηλεκπαίδευσης.
  • Τους Συλλόγους  Διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις ενάντια στο μέτρο της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων και να μην το εφαρμόσουν στα σχολεία τους.
  • Τους συναδέλφους/ισσες να μη δεχθούν να κάνουν μάθημα με ζωντανή  μετάδοση.
·         Εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές να απαιτήσουν να πάρει πίσω η κυβέρνηση την τροπολογία για τη βιντεοσκόπηση!