Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2017

Απολογισμός Περιφερειακής Σύσκεψης ΟΛΜΕ

Τη Δευτέρα 27/11/2017, πραγματοποιήθηκε περιφερειακή σύσκεψη του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τα μέλη των ΔΣ των ΕΛΜΕ, τους αιρετούς εκπροσώπους και εκπροσώπους σχολείων των νομών Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Άρτας, Πρέβεζας, Γρεβενών, Κοζάνης, Καστοριάς, Κέρκυρας, Λευκάδας και Αιτωλοακαρνανίας, με θέμα: «Νέο Λύκειο – Σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Η σύσκεψη άνοιξε με την κεντρική εισήγηση του προέδρου της Ομοσπονδίας Ν. Παπαχρήστου και συνεχίστηκε με τις τοποθετήσεις-προβληματισμούς πολλών συναδέλφων/ισσών. Έκλεισε με τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των παρατάξεων που συμμετέχουν στο ΔΣ της ΟΛΜΕ και των δύο μελών του ΚεΜεΤε που παραβρέθηκαν στη σύσκεψη.
Ως Ενωτική Αριστερή Παρέμβαση θεωρούμε αναγκαίο να ενημερώσουμε τους συναδέλφους/ισσες τόσο για όσα προμηνύονται –όπως αυτά διαφάνηκαν μέσα από τις προαναφερόμενες τοποθετήσεις- όσο και για τη στάση των συνδικαλιστικών παρατάξεων.
Από το σύνολο σχεδόν των τοποθετήσεων –με εξαίρεση μια-δύο τοποθετήσεις που προσπάθησαν να χρωματίσουν θετικά πτυχές των επιχειρούμενων αλλαγών- φάνηκε πως οι περισσότεροι συνάδελφοι/ισσες τις απορρίπτουν ως αντιδραστικές και ενάντιες στα συμφέροντα μαθητών και εκπαιδευτικών.

Να δεις τι σου 'χω για μετά...
ΓΥΜΝΑΣΙΟ: συνέχιση-προέκταση των αλλαγών που ξεκίνησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά. Συγκεκριμένα: παγίωση του θεσμού της “θεματικής εβδομάδας” και πίεση για συνεχή υλοποίηση κάθε είδους προγραμμάτων/ μαζική εισβολή ΜΚΟ και εταιρειών στα σχολεία/ σύνδεσή τους με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας- περιγραφική αξιολόγηση- προώθηση των δημιουργικών /συνθετικών εργασιών.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ: Ο βασικός κορμός αντικειμένων, που θα διατρέχει τις τρεις τάξεις του, είναι: Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή, Δημιουργικές Εργασίες και από εκεί και πέρα:
Α Λυκείου: σχεδόν όπως έχει, με μεταφορά σε αυτή ύλης της Β Λυκείου
Β Λυκείου = Τάξη εξειδίκευσης: Κορμός μαθημάτων Γενικής Παιδείας με την προσθήκη μαθημάτων χωρίς ευδιάκριτο επιστημονικό αντικείμενο (πχ “σύγχρονος κόσμος”, μεθοδολογία/ιστορία φυσικών επιστημών) και μεταφορά όλων σχεδόν των τωρινών μαθημάτων στη σφαίρα των επιλεγόμενων.
Γ Λυκείου = απόλυτη φροντιστηριοποίηση: περιορισμένος αριθμός μαθημάτων Γενικής Παιδείας (στα τρία προαναφερόμενα προστίθεται και η Ν. Γλώσσα) και πολύωρα μαθήματα ειδίκευσης (δυάδες/τριάδες ανάλογα με τις απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σχολών)
Δημιουργικές Εργασίες: εκτενές δοκίμιο/ υποχρεωτικότητα για το μαθητή / αξιολόγηση από εξωτερικό αξιολογητή (σώμα αξιολογητών ή πανεπιστημιακοί ή συνάδελφοι με αυξημένα(;) προσόντα)/ άμεση σύνδεσή τους με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Πρόσβαση στο Π/μιο: Η πρόσβαση θα γίνεται με το βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου ο οποίος όμως θα διαμορφώνεται από τον προφορικό βαθμό , το βαθμό των εξετάσεων του Ιανουαρίου , το βαθμό των εξετάσεων του Ιουνίου ( και οι δύο εξετάσεις θα είναι Κεντρικά Οργανωμένες ή με θέματα από Τράπεζα Θεμάτων και πάλι τα γραπτά θα βαθμολογούνται από εξωτερικό αξιολογητή) και το βαθμό των Δημιουργικών Εργασιών.
Ηλεκτρονικές εγγραφές μέσω των κωδικών taxis net και όχι με βάση τη χωροταξική κατανομή, αλλά με βάση το μάθημα ειδικότητας. Τα τμήματα θα «κλειδώνουν» σε συγκεκριμένο αριθμό μαθητών και οι υπόλοιποι θα μεταφέρονται σε άλλο σχολείο ή και σε άλλη πόλη!
Συνολικά το Γενικό Λύκειο γίνεται ένα απαιτητικό – εξεταστικό κέντρο που θα οδηγήσει πολλούς μαθητές έξω από αυτό, πολλά λύκεια σε συγχώνευση και πολλούς εκπαιδευτικούς σε θέσεις είτε μακριά από τον τόπο τους ή έξω από την εκπαίδευση. Οι εναπομείναντες μαθητές θα φτιάχνουν ο καθένας το δικό του ατομικό πρόγραμμα απόκτησης γνώσεων (μέσα από τα επιλεγόμενα μαθήματα) το δικό τους φάκελο (portfolio) με τη βοήθεια πάντα της φροντιστηριακής εκπαίδευσης.
ΕΠΑΛ: παρά τις υποσχέσεις ότι οι επιχειρούμενες αλλαγές δεν θα επηρεάσουν την τεχνική εκπαίδευση, είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι μαθητές που θα «αποβληθούν» από τη γενική παιδεία δε θα κατευθυνθούν στην τεχνική, αλλά στην κατάρτιση και στη μαθητεία, με το δέλεαρ κάποιου τίτλου πιστοποίησης και μιας συμβολικής χρηματικής επιδότησης, στην πραγματικότητα φτηνό ημι-ειδικευμένο εργατικό δυναμικό χωρίς δικαιώματα, για τις επιχειρήσεις.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: “αυτονομία” της σχολικής μονάδας πάνω σε 3 άξονες: παιδαγωγική (με ρόλο στη δημιουργία και επιλογή των προγραμμάτων των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων...), διοικητική : ο διευθυντής – μάνατζερ θα προσαρμόζει, σε αρχικό στάδιο, την κεντρική πολιτική στο «δικό του» σχολείο και πιθανότατα σε επόμενο στάδιο και την επιλογή του προσωπικού, οικονομική : το σχολείο μετατρέπεται σε επιχείρηση εφόσον θα πρέπει, όχι απλά να διαχειρίζεται, αλλά και να αποκτά οικονομικούς πόρους, να βρίσκει -πιο απλά- χορηγούς για να μπορέσει να λειτουργήσει το σχολείο.
ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ- ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ : απόλυτα συνδεδεμένη με την αυτονομία της σχολικής μονάδας είναι η αυτοαξιολόγηση της. Τα σχολεία θα θέτουν στόχους, θα βρίσκουν πόρους για να υλοποιούν τα σχέδια τους και στο τέλος θα αποτιμούν, με μετρήσιμα φυσικά κριτήρια προκαθορισμένα από την κεντρική πολιτική εξουσία , το έργο τους και θα δημοσιεύουν τα αποτελέσματα της αυτοαξιολόγησής τους. Τα «καλά» σχολεία, τα χρηματοδοτούμενα από τις επιχειρήσεις, μέσω της θετικής τους αξιολόγησης θα προσελκύουν χορηγούς- επενδυτές.
Συνολικότερα το κράτος απεμπολεί τις υποχρεώσεις του απέναντι στη μόρφωση των παιδιών και μετατρέπεται σε συντονιστή των εκπαιδευτικών δράσεων, ενώ το σχολείο γίνεται ένα πολυκατάστημα από το οποίο ο μαθητής αγοράζει τη δεξιότητα που επιθυμεί και του επιτρέπει το πορτοφόλι των γονέων του.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Οι αλλαγές στα προγράμματα του Λυκείου θα οδηγήσουν στην απώλεια πολλών οργανικών θέσεων και στην παραπέρα ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων. Χιλιάδες αναπληρωτές δε θα ξαναπροσληφθούν, ενώ αρκετοί συνάδελφοι θα μετακινούνται σε 3, 4 ή και 5 σχολεία. Ήδη τα ποσοστά είναι αποκαλυπτικά! Το 40% των εκπαιδευτικών του ν. Ιωαννίνων υπηρετούν σε περισσότερα από 1 σχολεία. Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις ότι ο εκπαιδευτικός δε θα αξιολογηθεί είναι σχεδόν βέβαιο ότι μετά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας είναι το επόμενο βήμα. Και εδώ η αρχή έγινε με την αξιολόγηση των συναδέλφων που είναι αποσπασμένοι στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης
Οι δυσοίωνες αυτές εξελίξεις συζητήθηκαν και απορρίφθηκαν από όλους σχεδόν τους ομιλητές και απαιτήθηκε από το Δ.Σ της ΟΛΜΕ να προχωρήσει σε συντονισμό και οργάνωση των αντιδράσεων και του αγώνα των εκπαιδευτικών.

Λίγα λόγια για τις τοποθετήσεις και τη συνολική στάση των παρατάξεων...
ΔΑΚΕ: παρά τη μεγάλη συμμετοχή της στην ημερίδα, τοποθετήθηκαν ελάχιστα μέλη της με τον εκπρόσωπό της στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ να υποστηρίζει ότι απορρίπτει το Νέο Λύκειο, αλλά χωρίς να προχωρά σε συνολικότερη εκτίμηση των αλλαγών και να προτείνει αγωνιστική αντιμετώπιση. Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η απόσυρσή, κάποια στιγμή, σχεδόν όλων των μελών της για παραταξιακές τους διαδικασίες καθώς και το γεγονός ότι ο προερχόμενος από αυτήν πρόεδρος της ΟΛΜΕ έφυγε από την ημερίδα σχεδόν αμέσως μετά την τοποθέτηση του και επέστρεψε λίγο πριν το τέλος. Αξίζει τέλος -έστω και σαν μια χαρακτηριστική εικόνα- να σημειωθεί το συνεχές «κουτσομπολιό» των προερχόμενων από τη ΔΑΚΕ, την ΠΕΚ και τις ΣΥΝΕΚ μελών του Δ.Σ της ΟΛΜΕ και του προεδρείου και τα « κλειστά τους αυτιά» απέναντι στις τοποθετήσεις των συναδέλφων.
ΠΕΚ: και εκείνη απέρριψε το σχέδιο νόμου για το Νέο Λύκειο χωρίς ωστόσο παρουσίαση των συνολικότερων σχεδίων που βρίσκονται πίσω από αυτό.
ΣΥΝΕΚ: Παρά το ότι εκπρόσωποι τους από τοπικές ΕΛΜΕ βρήκαν πολλά θετικά στοιχεία στο σχέδιο νόμου, ο εκπρόσωπός του στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ, με φρασεολογία αντιπολιτευτικής δύναμης, απέρριψε το σχέδιο νόμου για το Νέο Λύκειο, αλλά υποστήριξε ότι μέχρι να το επιτρέψουν οι συνθήκες καλό θα ήταν να συμβιβαστούμε και να αρκεστούμε σε όσα θετικά μπορεί να προσφέρει.
ΠΑΜΕ: Απέρριψε το σχέδιο νόμου και τις επερχόμενες αλλαγές
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ : Συγκροτημένα και μεθοδικά απέδειξαν τόσο με τις τοποθετήσεις των μελών τους όσο και με τις τοποθετήσεις της εκπροσώπου τους στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ ότι όλες οι επιχειρούμενες αλλαγές δεν είναι απλές σπασμωδικές κινήσεις ανίκανων κυβερνήσεων, αλλά πρόκειται για προσπάθειες οργανωμένες που στόχο έχουν τη διάλυση του ενιαίου δωδεκάχρονου δημόσιου σχολείου, πολλές εκ των οποίων είχαν επιχειρηθεί ανεπιτυχώς και στο παρελθόν. Επισήμαναν την ταύτιση του σχεδίου νόμου τόσο με την έκθεση του ΟΟΣΑ όσο και με τις προτάσεις του ΣΕΒ.

...και για τα μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, κατά την κήρυξη των εργασιών της ημερίδας, παρουσίασε τα (αυστηρά) διαχειριστικά και δευτερεύοντα προβλήματα των συναδέλφων της περιοχής, ενώ μια γενικότερη τοποθέτηση από την πλευρά της τοπικής ΔΑΚΕ έγινε από άλλο μέλος της στο ΔΣ η ρατσιστική τοποθέτηση του οποίου προκάλεσε τους συμμετέχοντες συναδέλφους. Οι εκπρόσωποι των ΠΕΚ και ΣΥΝΕΚ στο ΔΣ δεν τοποθετήθηκαν. Ο εκπρόσωπος μας της Παρέμβασης στο ΔΣ, με μια συνολική τοποθέτηση, ανέδειξε όχι μόνο τις επιπτώσεις των νέων μέτρων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αλλά και τη γενεσιουργό τους αιτία.

Υστερόγραφο
Την ώρα που γράφαμε αυτόν το μικρό απολογισμό, η κυβέρνηση προχώρησε σε συμφωνίες με τους “θεσμούς” προκειμένου (όπως ισχυρίζονται) να κλείσει η αξιολόγηση. Μέσα στις συμφωνίες αυτές εντάσσεται η υποχρεωτικότητα του 30ώρου (μετά από ένα επικοινωνιακό σόου, όπου ο υπουργός υποτίθεται ότι αντιστάθηκε σθεναρά στην αύξηση του διδακτικού ωραρίου), οι συγχωνεύσεις σχολείων , η αυτοαξιολόγηση, αλλά και το χτύπημα του δικαιώματος στην Απεργία, μέσω του νέου (αντι)συνδικαλιστικού νόμου (ο οποίος, μπροστά στις μεγάλες αντιδράσεις αποσύρθηκε για να επανέλθει όταν το πολιτικό κλίμα θα είναι ευνοϊκότερο(;) για την κυβέρνηση)

ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΜΕ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΝΩΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΜΑΣ.
ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ
ΕΝΙΑΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΔΕΚΑΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!